Toruń zleci analizę przywrócenia tramwajów do lewobrzeżnej części miasta, zarówno w formie niezależnej sieci, niepołączonej z liniami na prawym brzegu, jak i poprzez przeprawy mostowe, obecne oraz planowane. Tramwaje zniknęły z tej części miasta na początku lat 80 ubiegłego wieku.
Nowy prezydent Torunia Paweł Gulewski podczas ubiegłorocznej kampanii samorządowe
j obiecywał mocne postawienie na transport publiczny. Od tego czasu miasto
kupiło kilka nowych tramwajów,
40 nowych autobusów elektrycznych oraz ogłosiło plany na
budowę nowej zajezdni tramwajowo-autobusowej wraz z
nową trasą tramwajową łączącą bazę z obecną siecią na terenie miasta.
Jedną z obietnic miały być
analizy budowy nowego mostu przez Wisłę, po którym miałyby kursować także tramwaje, przez co ten środek transportu
miałby powrócić na lewobrzeże po ponad 40 latach od zawieszenia kursowania tramwajów na drugi brzeg rzeki.
Wspomniana obietnica ma zostać niedługo zrealizowana. MZK Toruń zleci bowiem odpowiednią analizę w tej kwestii
– Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu zleci przygotowanie opracowania koncepcji doprowadzenia do i przebiegu po lewobrzeżnej części Torunia tras/linii tramwajowych wraz z wykonaniem wielokryterialnej analizy porównawczej uwzględniającej maksymalną efektywność i atrakcyjność nowej siatki połączeń uwzględniającą modernizację układu drogowego oraz analiza możliwości rozwoju istniejącej sieci tramwajowej w prawobrzeżnej części Torunia. Liczymy, że w lipcu br. takie opracowanie będzie mogło być poddane analizom – mówi nam Marcin Centkowski, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Torunia.
W tym momencie jest zdecydowanie za wcześnie, żeby mówić o potencjalnym przebiegu linii tramwajowej w lewobrzeżnej części miasta oraz tym, czy zostanie ona połączona z siecią na prawobrzeżu - analiza będzie dotyczyła obu opcji.
– Opracowanie musi uwzględniać analizę: możliwości funkcjonowania komunikacji tramwajowej wyłącznie w lewobrzeżnej części Torunia wraz z niezbędnym zapleczem technicznym do obsługi taboru i infrastruktury tramwajowej; możliwości włączenia planowanych tras/linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Torunia do istniejącej sieci tramwajowej; skomunikowania z istniejącymi trasami tramwajowymi w sposób najbardziej optymalny (maksymalne skrócenie czasu podróży) przy uwzględnieniu integracji różnych środków transportu; możliwości przeprowadzenia planowanych tras/linii tramwajowych z wykorzystaniem istniejących przepraw drogowych przez Wisłę (most im. Józefa Piłsudskiego i most im. gen. Elżbiety Zawackiej) jak również rozważanych przyszłych przepraw, tj. mostu zachodniego i mostu śródmiejskiego – mówi Marcin Centkowski.
Analiza obejmie też konkretne możliwości rozwiązań drogowo-torowych dla dwóch rozważanych mostów - śródmiejskiego oraz zachodniego o stricte torowych dla istniejących już przepraw.
– Analiza powinna uwzględnić maksymalną atrakcyjność i efektywność nowej siatki połączeń, a także analizę ruchu w stanie istniejącym i prognozy ruchu drogowego. Wykonawca opracowania będzie również odpowiedzialny za przygotowanie podsumowania wyników analiz wraz z rekomendacją wariantów – dodaje rzecznik prasowy toruńskiego ratusza.